Minggu, 08 November 2015

3 Cara Mudah untuk Hentikan Berpeluh berlebihan

3 Cara Mudah untuk Hentikan Berpeluh berlebihan

Peluh berlebihan adalah masalah yang wujud di seluruh dunia. Ramai daripada anda mungkin dengan masalah ini terutama apabila anda melihat orang lain menikmati kehidupan yang sihat dan 'peluh-kurang'. Ia tidak selesa dan memalukan bagi orang yang mengalami daripadanya. Banyak orang akhirnya menarik diri daripada masyarakat kerana isu ini. Kehidupan profesional dan peribadi juga terjejas teruk pada masa-masa.

Dalam kebanyakan kes, peluh berlebihan berlaku disebabkan tabiat atau gaya hidup yang tidak sihat. Berikut adalah beberapa tips mudah di mana anda boleh mencegah peluh berlebihan dan menjalani kehidupan yang lebih baik dan lebih sihat.

Gunakan Teknik Relaksasi - Punca utama peluh adalah kebimbangan atau stres. Teknik relaksasi boleh menjadi sangat berkesan untuk menghentikan peluh berlebihan. Teknik bersantai asas adalah yoga atau meditasi, hipnoterapi dan biofeedback yang boleh menjadi amat berguna dalam mengurangkan rangsangan yang berlebihan peluh. Akupunktur adalah satu lagi teknik yang sangat baik di mana anda mungkin merasa cukup selesa untuk mengatasi masalah ini memalukan.

Semak Diet anda - Terdapat beberapa makanan yang memberi sumbangan besar kepada peningkatan peluh. Makanan ini tidak langsung membawa badan berpeluh; mereka merangsang fungsi semula jadi badan yang menyebabkan badan berpeluh unnaturally. Elakkan pengambilan makanan yang merangsang peluh seperti gula, makanan pedas dan kafein. Sebaliknya, biji-bijian, kacang, keledek, lobak merah, kiwi, pisang, telur oren, dan tembikai adalah beberapa makanan yang baik untuk mengambil untuk menghentikan peluh berlebihan.

Gunakan Antiperspirant Harian - Gunakan antiperspirant untuk menghentikan peluh. Kebanyakan orang menggunakan deodoran yang bekerja hanya terhadap bau. Menyemak bahan-bahan dan nisbah komposisi mereka untuk kawalan yang berkesan. Gunakan beberapa kali antiperspirant dalam satu hari kerana ia berlangsung selama tempoh masa tertentu sahaja. Anda juga boleh meminta doktor anda untuk menetapkan antiperspirant yang lebih baik.

Ini adalah beberapa tips mudah yang boleh membantu anda mengelakkan rasa malu dan rasa tidak selesa yang disebabkan oleh peluh berlebihan. Anda akan berasa lebih yakin selepas anda telah sembuh daripada malady ini memalukan.

Tips ini tidak dijamin untuk bekerja untuk semua orang, kerana keberkesanan kaedah ini bergantung kepada tahap hiperhidrosis anda. Jika anda berfikir bahawa anda berpeluh hanya sedikit lebih daripada biasa, maka tips ini mungkin membantu anda.

Walau bagaimanapun, jika anda bangun pada malam berlebihan berpeluh atau ketiakmu pergi gila, apabila anda berada di bawah tekanan, maka anda akan perlu untuk mengetahui lebih lanjut tentang masalah anda dan mencari kaedah rawatan yang terbaik. Hanya pastikan untuk sentiasa pergi dengan cara yang semulajadi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar