Minggu, 08 November 2015

Sakit bahu dan Rawatan Chiropractic

Sakit bahu dan Rawatan Chiropractic

Bahu ini merupakan salah satu yang paling mudah alih yang sendi dalam badan. Apabila bahu gagal untuk bergerak dengan cara yang ia direka, pesakit sering melihat kesan yang besar dalam keupayaan untuk melakukan aktiviti hidup mereka setiap hari. Walaupun tulang adalah dianggap pertama sebagai "doktor kembali," mereka adalah terlatih dalam teknik-teknik yang membolehkan penyembuhan yang sepatutnya berlaku di bahu juga.

Tanda-tanda lazim disfungsi bahu termasuk ketidakupayaan untuk mengangkat tangan lalu 90 darjah, sakit dengan pergerakan bilah bahu atau sendi bahu, sakit dengan yang lain atau tidak aktif di bahu, bengkak sendi, tidak boleh membawa objek dengan lengan yang terjejas atau sakit yang berterusan lalu beberapa hari. Jika mana-mana masalah yang wujud, profesional perubatan perlu dirujuk. Pemeriksaan yang betul dan ujian diagnostik boleh digunakan untuk menentukan punca sebenar.

Rotator cuff tendonitis merupakan penyebab yang biasa untuk sakit bahu. Cuff alat pemutar terdiri daripada empat otot yang berfungsi untuk memegang lengan dalam soket bahu dan menggerakkan lengan dalam setiap arah. Kerana bahu begitu mudah alih, otot-otot bahu mudah cedera atau lebih diregangkan. Tendonitis berlaku apabila tendon otot dimampatkan oleh rabung bertulang bahu. Mampatan ini menyebabkan keradangan pada tendon yang menyebabkan kesakitan. Jika tendonitis ini tidak ditangani dengan cara yang tepat pada masanya, deposit kalsium boleh terbentuk dalam tendon menyebabkan calcific tendonitis.

Satu lagi keadaan dilihat di bahu dipanggil radang kandung lendir. Bursa A biasanya wujud dalam sendi tertentu dalam badan untuk kusyen dan perlindungan pergerakan. Ia adalah kantung cecair penuh yang terletak di antara tendon dan struktur lain seperti kulit atau tulang. Apabila biomekanik bahu dibuang di luar, bursa ini boleh menjadi jengkel dan radang yang menyebabkan titik kelembutan dalam bahu. Jika dibiarkan, Bursa juga boleh menjadi sebahagian calcified yang menyebabkan kesakitan lagi.

Chiropractor adalah seorang pengamal yang baik untuk merawat isu-isu biomekanik bahu. Selepas pemeriksaan yang sepatutnya telah dilakukan, doktor boleh memilih untuk mengambil X-ray imej bahu untuk menolak patah atau terkehel. X-ray juga akan dapat melihat apa-apa bengkak atau kalsium deposit yang ketara yang mungkin ada di dalam sendi.

Apabila syarat-syarat lain telah dikesampingkan, chiropractor boleh memulakan rawatan dalam pelbagai cara. Kerja otot perlu digunakan untuk menghulurkan gentian otot cuff alat pemutar itu. Otot tertentu yang perlu ditangani termasuk supraspinatus dan infraspinatus. Teknik-teknik yang paling biasa digunakan untuk bekerja otot ini adalah urutan ringan, melepaskan myofascial, atau Graston Technique®. Setiap teknik membantu otot untuk berehat dan boleh memecahkan perekatan tisu parut yang menghalang pergerakan yang betul. Jika dinyatakan, pelarasan kiropraktik juga boleh dilakukan untuk sendi bahu, tulang selangka atau tulang belikat untuk membolehkan pergerakan lebih mudah.

Jika pesakit adalah terutamanya mengambil berat tentang kawalan sakit, beberapa ahli tulang juga dilatih untuk melaksanakan akupunktur. Acupuncture membolehkan penyahpekaan saraf di sekitar bahu untuk menghalang isyarat sakit dari sampai ke otak. Kesan akupunktur untuk mengawal kesakitan boleh bertahan sehingga 1-2 minggu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar