Minggu, 08 November 2015

Apa yang Anda Perlu Tahu Mengenai Ayurveda

Apa yang Anda Perlu Tahu Mengenai Ayurveda

Ayurveda adalah sains suci yang berurusan dengan semua aspek kehidupan yang sihat, sama ada kesihatan mental atau kesihatan fizikal. Ia adalah gabungan senaman, diet yang sihat, yoga dan meditasi. Ia termasuk terapi Ayurveda untuk meremajakan dan pembersihan, herba Ayurveda serta penyediaan herba dan Panchkarma yang merupakan satu program detoksifikasi.

Perkara asas yang Ayurveda memberitahu bahawa kunci kepada kesihatan optimum adalah pencernaan yang baik. Gabungan hak makanan dan pemakanan yang betul adalah sangat penting untuk mengekalkan kesihatan yang baik.

Terdapat program-program kesihatan Ayurveda yang membantu dalam melaksanakan garis panduan pemakanan dan rutin mengikut perlembagaan tertentu seseorang ketidakseimbangan doshic / beliau. Herba serta persediaan herba di bawah program ini menggalakkan keharmonian dan keseimbangan doshas dan menguatkan sistem imun badan dan dengan itu menggalakkan kesihatan umum.

Seperti sains kuno dan holistik ini, kesihatan keseluruhan badan manusia bergantung kepada gaya hidup yang seimbang yang melibatkan pengambilan dan wajar makanan, buang air besar, tabiat tidur bersama-sama dengan rutin harian yang sihat dan amalan seperti meditasi, senaman atau yoga. Ia membawa disiplin dalam kehidupan yang mengekalkan keharmonian di kalangan doshas dan menggalakkan kesihatan yang baik.

Menurut Ayurveda, ia adalah penting untuk memahami dan mempelajari aspek teori dan juga praktikal sains ini, dan cuba untuk mengintegrasikan mereka dalam kehidupan. Walau bagaimanapun, perubahan ini perlu perlahan supaya mereka menjadi perubahan kekal.

Keadaan perubatan yang berbeza dirawat dengan terapi Ayurveda yang berbeza.

Aspek rejim Ayurveda

1. Belajar dan mencari diet yang tepat untuk anda yang akan membawa keharmonian, keseimbangan dan kesihatan dalam hidup anda, sebagai satu prinsip Ayurveda.

2. Cara Memasak harus kombinasi yang betul dan apa-apa makanan yang perlu dielakkan yang mewujudkan toksin dalam badan. Konsep-konsep asas memasak Ayurveda ialah:

a) Masak dengan kasih sayang dan hormat

b) Agni dan rasa dalam penghadaman

c) sifat-sifat makanan teori enam rasa

3. Memahami sebab-sebab bagaimana sesetengah tabiat makan yang boleh mempunyai kesan negatif ke atas kesihatan. Apakah jenis makanan yang harus dimakan dan cara-cara untuk meningkatkan penghadaman.

4. Apakah kesan musim atas kesihatan keseluruhan dan pencernaan dan bagaimana untuk mengubah tabiat menurut mereka.

5. Mengapa kita perlu membuat perubahan dalam diet kita untuk menyesuaikan perubahan dari satu musim yang lain.

6. Kepentingan yoga dan latihan mengikut keperluan khusus individu yang berbeza. Jenis dan tempoh latihan untuk memenuhi keperluan individu dan untuk meningkatkan penghadaman, mendorong ketenangan, melegakan sembelit, mengelakkan dehidrasi, sakit otot, sesak nafas, sakit dada dan masalah kesihatan seperti sciatica, artritis atau jantung masalah atau sebarang masalah lain kerana terlalu menjalankan melakukan yoga dengan cara salah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar