Minggu, 08 November 2015

Pembelajaran Mengenai Japanese Encephalitis

Pembelajaran Mengenai Japanese Encephalitis

Jika anda mengambil bercuti lawatan Krismas ke Jepun atau negara Asia Tenggara, belajar tentang penyakit Japanese Encephalitis. Ia boleh mengelakkan penyakit berbahaya ini daripada merosakkan Krismas anda.

Apakah Ensefalitis Jepun:

Japanese Encephalitis adalah penyakit terutama dijumpai di negara-negara Asia Tenggara seperti Jepun. Inilah sebabnya mengapa pelancong perlu berhati-hati untuk mencegah penyakit ini. Penyakit itu sendiri yang disebabkan oleh strain virus. Ia dijalankan oleh pelbagai nyamuk. Salah satu sebab adalah bahawa virus boleh membiak pada haiwan seperti lembu dan babi. Ia boleh dipindahkan oleh gigitan nyamuk dari haiwan tersebut kepada manusia.

Gejala Ensefalitis Jepun:

Tanda-tanda Ensefalitis Jepun tidak terserlah dalam tempoh pengeraman virus. Gejala-gejala mula muncul seperti berikut:

• Menggeletar dan demam secara tiba-tiba, sakit secara tiba-tiba di dalam badan

• Leher dan badan ketegaran, sakit kepala atau migrain

• Kakeksia atau penurunan berat badan dan hilang selera makan

• hemiparesis atau kelemahan pada sebelah badan

• Sawan, pekak dan kekeliruan yang mungkin

• Pada kanak-kanak, ia boleh menyebabkan kecacatan mental

Kes-kes yang tidak dirawat penyakit boleh membawa kepada koma dan kematian.

Vaksin ensefalitis Jepun:

Jika anda merancang untuk pergi bercuti ke negara-negara dan terutamanya terkeluar ke dalam hutan atau di kampung-kampung kecil, anda perlu mendapatkan vaksinasi untuk Ensefalitis Jepun. Ia boleh menyelamatkan anda dan keluarga anda daripada penyakit-penyakit ini. Vaksin ini berasal dari strain virus lain yang dibangkitkan pada sel-sel otak tetikus atau sel-sel buah pinggang hamster. Vaksin ini dikenali dengan nama-nama jenama seperti Green Cross.

Jepun Ensefalitis Rawatan:

Rawatan penyakit tidak boleh didapati sehingga kini. Walau bagaimanapun, sesetengah ubat-ubatan yang boleh melegakan gejala-gejala dan mengurangkan kerosakan yang disebabkan oleh penyakit ini kepada sistem saraf. Sesetengah ubat dan rawatan bertujuan untuk menyokong pesakit semasa sawan dan semasa bernafas atau makan kesukaran. Orang lain boleh membantu meningkatkan sistem imun dalam kelemahan dan membantu penghadaman. Sebagai penyakit tidak merebak melalui hubungan secara langsung, orang terjejas tidak perlu diasingkan ke bilik hospital tetapi berhati-hati perlu diambil kebersihan beliau.

Penyakit-penyakit ini boleh dicegah bukan sahaja oleh vaksin tetapi juga mengikuti tips mudah seperti tidak meneroka di kawasan di mana penyakit ini tersebar luas dan mengelakkan pendedahan kepada nyamuk dengan menggunakan kelambu, ubat nyamuk atau tikar dan krim penghalau nyamuk.

Jangan ingat untuk mengambil langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan jangkitan Japanese encephalitis jika anda melancong ke negara-negara ini Krismas.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar