Minggu, 08 November 2015

Properties sihat Kunyit

Properties sihat Kunyit
Kunyit adalah rempah dengan kelebihan; ia menawarkan ciri-ciri perubatan yang bermegah banyak manfaat kesihatan. Rempah Kunyit adalah berasal dari Asia Selatan - terutamanya India - dan tumbuh dalam suhu 20 hingga 30 darjah Celsius. Mempunyai nama saintifiknya Curcuma longa itu, rempah ini adalah tumbuhan saka herba, yang dipunyai oleh keluarga Zingiberaceae halia. Yang memerlukan kuantiti besar hujan, tumbuh-tumbuhan kunyit dikumpulkan dari rizom mereka, dan pada musim berikutnya disebarkan dari orang-orang rizom juga.
Kunyit tidak selalu digunakan segar. Dalam kes ini, rizom sering direbus selama beberapa jam dan kemudian betul kering dalam ketuhar yang dipanaskan. Selepas pengeringan, mereka tanah menjadi serbuk emas yang dalam. Penggunaan yang paling lazim serbuk oren-kuning ini adalah sebagai rempah untuk kari dan juga dalam beberapa masakan Asia Selatan dan juga Timur Tengah. Selain sebagai rempah, serbuk yang diperolehi dari pembumian Kunyit juga digunakan dalam mati, serta memberi warna kepada perasa sawi.
A penggunaan utama Kunyit bagaimanapun adalah berdasarkan kepada nilai-nilai perubatan. Yang terkenal sebagai anti-radang, Kunyit boleh bekerja sama dengan baik kerana beberapa produk farmaseutikal; bekerja walaupun tanpa kesan sampingan produk farmaseutikal boleh hadir. Dengan konstituen utama yang aktif dalam kunyit yang Curcumin, Kunyit telah menarik tajuk-tajuk utama dalam beberapa tahun kebelakangan ini dengan dakwaan bahawa konstituen utama boleh membantu mencegah permulaan demensia dan penyakit Alzheimer. Selain daripada manfaat yang kukuh ini, ia juga harus diperhatikan bahawa Kunyit boleh berfungsi sebagai sumber anti-bakteria dan antiseptik, digunakan secara luaran untuk membantu membasmi luka dan terbakar.
Kunyit juga telah terbukti untuk mengurangkan pencegahan kanser prostat dan mencegah kanser payudara daripada merebak ke paru-paru. Bukan sahaja ini, tambahan pula ia memberi manfaat dalam membantu mengurangkan risiko leukemia kanak-kanak. Satu lagi sifat berharga Kunyit adalah kesan yang baik pada sistem penghadaman dan hati. Terkenal dengan kesan detoksifikasi, Kunyit membantu dalam penghasilan hempedu di dalam hati dan juga boleh membantu dalam excreting hempedu di pundi hempedu yang membantu keupayaan badan untuk mencerna lemak. Ia cadangan jika anda mempunyai kelemahan penghadaman berterusan.
Dengan kesan anti-radang, Kunyit membantu dalam penurunan dalam keradangan dan kesakitan dalam pelbagai isu-isu kesihatan dan penyakit seperti artritis, sakit selepas pembedahan, otot dan ligamen sakit, sakit kepala, migrain, sakit tempoh dan sebagainya. Ia juga boleh membantu dalam metabolisme lemak dan boleh membantu dengan pengurusan berat badan. Mempunyai keupayaan untuk menghentikan pertumbuhan saluran darah di dalam tumor, dan juga telah digunakan untuk beberapa lama Cina dalam menurunkan kemurungan.
Manfaat kesihatan Kunyit semakin bertambah, penyelidikan yang menjanjikan telah menunjukkan potensinya mengenai kesan kanser pankreas. Sejak penggunaan utamanya adalah sebagai rempah, anda pasti boleh menikmati manfaat kesihatan Kunyit dengan memohon kepada resipi, dari kari mudah untuk masakan Asia Selatan dan Timur Tengah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar