Minggu, 08 November 2015

Penyebar Aromaterapi: Suatu Cara Alternatif

Penyebar Aromaterapi: Suatu Cara Alternatif

Aromaterapi telah menjadi rawatan yang terkenal alternatif untuk keadaan perubatan yang kronik. Aromatherapy pada asasnya melibatkan terhidu aroma daripada minyak yang diekstrak daripada tumbuh-tumbuhan untuk meningkatkan kesihatan dan kesejahteraan. Peresap aromaterapi adalah sejenis alat yang membolehkan aroma untuk membubarkan ke udara. Ia mengeluarkan kabus wangi ke dalam ruang tamu anda. Terdapat pelbagai peresap yang berbeza-beza dari segi kerumitan teknologi mereka.

Salah satu cara yang paling mudah untuk menghias bilik dengan aroma minyak aromaterapi ini adalah dengan hanya menambah beberapa titik kepada tisu atau kapas bola dan meletakkan tisu atau kapas di tengah-tengah bilik. Bau yang perlahan-lahan akan bersurai ke udara dan meliputi seluruh bilik. Peresap tisu atau kapas bola adalah amat berguna di dalam ruang kecil seperti almari, kenderaan dan kabinet. Hanya beberapa titik minyak pati seperti balsam atau limau gedang boleh bau kereta keseluruhan agak baik. Walaupun jenis ini belum sempurna aromaterapi peresap berfungsi dengan baik, terdapat peranti elektronik di pasaran yang melakukan kerja yang sama. Minyak aroma atau minyak pati yang bercampur dengan pelbagai bahan-bahan semula jadi dan kemudian dicampurkan ke dalam mandi.

Peresap aromaterapi boleh digunakan dengan minyak tulen penting atau minyak wangi. Walau bagaimanapun, hanya minyak pati boleh membantu anda terapeutik. Minyak wangi tidak memegang sifat yang sama terapeutik yang minyak pati lakukan. Di samping itu, minyak wangi sintetik dibuat dan boleh menyebabkan reaksi alahan pada sesetengah orang. Secara umum, anda hanya perlu menambah beberapa titik minyak pati tertentu untuk peresap yang bekerja dengan cara yang berbeza supaya membaca arahan untuk digunakan sebelum menggunakan satu. Biasanya, ia mungkin mengandungi satu atau lebih daripada minyak pati yang sangat suling dan tulen.

Terdapat lebih daripada 500 jenis minyak yang digunakan dalam bentuk alternatif tradisional perubatan. Chamomile, oren, lavender, selasih, lemon dan Cypress merupakan beberapa daripada mereka. Di samping itu, terdapat pelbagai jenis peresap di pasaran. Ia boleh digunakan sama ada sebagai pelembap, pengabut, atau pembersih udara. Ini kabus wangi menyediakan pelbagai manfaat seperti pelepasan daripada tekanan dan insomnia, bersantai dan pembersihan udara dengan membunuh bakteria dan bahan cemar. Peresap aromaterapi dipanaskan dengan lilin adalah jenis tradisional peresap dengan beberapa titik minyak pati dengan air ditambah kepada dulang seramik di atas penyebar dan lilin diletakkan di bawah dulang untuk memanaskan minyak yang penting dan melepaskan aroma terapi ke udara. Jenis ini peresap tidak boleh dibiarkan tanpa pengawasan.

A cahaya lilin teh biasanya cukup untuk digunakan dalam peresap lilin. Peresap elektrik dianggap sebagai jenis yang paling selamat peresap yang biasanya mempunyai bekas kaca untuk menambah minyak pati. Ia menolak keluar molekul minyak pati saiz yang berbeza pada masa yang sama dan telah menjadi lebih menjimatkan dan mesra alam dari masa ke masa. Sesetengah jenis peresap elektrik kini mempunyai perak ion teknologi pensterilan yang meningkatkan daya tahan terhadap acuan, kakisan, dinyahbau dan steril. Mungkin salah satu cara yang paling berharga di mana peresap aromaterapi boleh digunakan dalam persekitaran klinikal seperti bilik hospital atau bilik terapi. Gabungan yang penting boleh disesuaikan untuk memenuhi keperluan individu pesakit terapeutik.

Walau bagaimanapun, setiap pesakit perlu dirujuk sebelum menggunakan peresap aromaterapi kerana beberapa orang mungkin tidak suka wangian. Selain itu, mungkin ada pertimbangan etika untuk mengambil kira dan sebab hospital dan bilik terapi banyak di Amerika Syarikat tidak secara rutin melaksanakan amalan ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar