Minggu, 08 November 2015

Apa Noni? Faedah Kesihatan Jus Noni

Apa Noni? Faedah Kesihatan Jus Noni

Noni adalah buah dengan ciri-ciri penyembuhan luar biasa yang orang di mana-mana kini menjadi lebih sedar. Ia telah digunakan secara tradisi untuk lebih 3,000 tahun dalam budaya di seluruh dunia dari Asia ke Polinesia dan kini seterusnya ke negara-negara di hemisfera utara.

Senarai manfaat kesihatan yang positif Noni ini adalah seolah-olah tidak berkesudahan, dan positif yang luar biasa. Tetapi di manakah yang ajaib, eksotik tonik kesihatan datang?

Noni tumbuh di banyak tempat di seluruh rantau pan-Asia yang lebih besar. Tetapi asalnya - walaupun sebelum harta itu ini telah digunakan dalam budaya Polinesia - kilang itu datang dari Asia Selatan.

"Noni" adalah nama biasa bagi citrifolia Morinda, juga dikenali sebagai Indian Mulberry.

'Morinda citrifolia' adalah pokok renek malar hijau bermula dari saiz belukar kecil untuk pokok 20 atau 30 kaki tinggi. Ia mempunyai tegar, cawangan kasar yang menanggung gelap, bujur, daun berkilat.

Morinda citrifolia berasal dari India, Malaysia, dan Asia Tenggara. Dari asal-usul ia aktif benua kecil India, tumbuhan ini tahan lasak menjadikan ia adalah cara di seluruh dunia. Noni dikenali dengan toleransi yang melampau alam sekitar. Ia hidup subur di tanah subur, berasid dan alkali dan di kawasan yang sangat kering untuk sangat basah. Orang yang tinggal dengan tumbuh-tumbuhan Noni di kawasan itu mengenalinya penglihatan ghaib kerana bau pedas buah apabila masak sepenuhnya. Kira-kira saiz kentang kecil apabila matang sepenuhnya, buah Noni yang mempunyai penampilan yang berketul-ketul dan berlilin, kulit separuh lut yang antara dalam warna kerana ia masak dari hijau ke kuning ke putih. Buah ini seperti gel apabila masak dan daging adalah pahit. Buah-buahan ini mempunyai tekstur yang menonjol, dan mengandungi banyak biji hitam dengan pundi udara yang memberi pinjaman keapungan benih di dalam air. Ia dikatakan bahawa kerana keapungan mereka buah Noni yang dilalui melalui laut ke bahagian-bahagian lain di dunia. Pundi sukar juga melindungi benih dari keadaan yang teruk seperti garam, pasir dan batu.

Kecil bunga putih wangi mekar daripada buah kelompok seperti yang menanggung berkrim buah berwarna putih.

Dari zaman purba ke hari ini rakyat India dan Asia Tenggara telah digunakan secara tradisional citrifolia Morinda untuk manfaat terapeutik kerana kebanyakan kilang itu diketahui mempunyai ciri-ciri perubatan. Akar digunakan sebagai ejen urus-urus dan demam-mengurangkan, dan digunakan secara luaran untuk melegakan kesakitan dan gout. Daun ini dianggap sebagai tonik dan demam-reducer. Ia digunakan sebagai kompres penyembuhan atau tuam untuk luka dan ulceratrions kulit.

Ekstrak daun adalah luaran digunakan untuk gout. Buah itu sendiri digunakan untuk gusi dan aduan tekak, disentri, leucorrhea (pendarahan haid tidak normal) dan sapraemia (keracunan darah oleh bakteria kebusukan). Di Thailand kegunaan yang sama telah dibuat daripada Noni buah-buahan dan tumbuhan bahagian sebagai sebahagian daripada perubatan tradisional. Ia sering digunakan dalam salad pedas. Jus sendiri telah lama dianggap sebagai tonik umum dan berguna dalam mengekalkan kesihatan gastrousus. Ada yang membuat jus dari buah-buahan di kawasan tempatan Thailand. Bahagian tumbuhan yang sering digunakan untuk membuat memampatkan atau poultices untuk membantu luka cepat sembuh dan mengurangkan keradangan dan kesakitan. Menggunakan Jus Noni adalah sangat mudah. Syor biasa adalah 2-4 auns jus Noni pagi dan petang dengan perut kosong.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar