Minggu, 08 November 2015

Memahami Muskuloskeletal Sakit

Memahami Muskuloskeletal Sakit

Apa yang menyebabkan Muskuloskeletal Pain?

Punca-punca sakit otot adalah berbeza-beza. Tisu otot boleh rosak dengan haus dan lusuh aktiviti harian. Trauma kepada kawasan (jerking pergerakan, kemalangan kereta, jatuh, patah tulang, terseliuh, kehelan, dan pukulan terus ke otot) juga boleh menyebabkan sakit otot. Sebab-sebab lain termasuk sakit terikan postur, pergerakan berulang-ulang, berlebihan, dan boleh bergerak berpanjangan. Perubahan dalam postur atau mekanik tubuh yang negatif boleh membawa masalah penjajaran tulang belakang dan memendekkan otot, oleh itu menyebabkan otot lain yang akan disalahgunakan dan menjadi pedih.

Apa Adakah Gejala Muskuloskeletal Pain?

Orang yang mempunyai sakit otot kadang-kadang mengadu bahawa seluruh tubuhnya sakit. Otot mereka mungkin merasa seperti mereka telah ditarik atau bekerja terlalu keras. Kadang-kadang otot-otot berkedut atau terbakar. Gejala berbeza dari seorang ke seorang, tetapi gejala-gejala biasa ialah:

• Sakit

• Keletihan

• Gangguan tidur

Doktor akan menjalankan pemeriksaan fizikal menyeluruh dan sejarah perubatan. Di samping itu, doktor anda boleh melaksanakan kajian diagnostik untuk mengesahkan diagnosis.

Sakit adalah sensasi yang tidak menyenangkan pada haiwan yang disebabkan oleh kecederaan sebenar atau tanggapan kepada tisu badan dan menghasilkan tindak balas fizikal dan emosi. Mungkin, sensasi kesakitan telah berkembang untuk melindungi badan kita daripada bahaya dengan menyebabkan kita untuk melakukan tindakan tertentu dan mengelakkan orang lain. Kesakitan yang boleh dipanggil pelindung, peramal, atau hanya kerumitan a. Dalam artikel ini, saya akan membincangkan beberapa konsep asas kesakitan.

Kita semua mengalami kesakitan pada tahap yang lebih besar atau lebih kecil di beberapa tempat dalam hidup kita. Dikatakan bahawa kesakitan adalah sebab yang paling biasa pesakit mendapatkan rawatan perubatan. Tetapi, setiap daripada kita merasakan rangsangan sakit diberikan dengan cara kami sendiri yang unik. Keamatan tindak balas kepada rangsangan sakit adalah sebahagian besarnya subjektif, bermakna tahap kesakitan boleh paling tepat ditakrifkan oleh orang yang dengan rasa sakit, dan bukan oleh pemerhati lain

Persepsi kesakitan individu kita boleh berubah-ubah pada masa yang berlainan, walaupun dalam tindak balas kepada rangsangan yang sama. Sebagai contoh, seorang atlet semasa pertandingan mungkin tidak dapat merasai kecederaan tisu yang dipotong atau lebam sehingga pertandingan itu telah selesai. Kita mungkin merasa sakit lebih atau kurang bergantung pada kita perasaan, pola tidur, kelaparan, atau aktiviti.

Sakit biasanya diklasifikasikan sebagai sama ada akut atau kronik. Sakit akut adalah permulaan secara tiba-tiba dan biasanya hasil daripada punca yang jelas seperti kecederaan. Sakit akut membuat ketetapan dengan penyembuhan punca asasnya. Sakit kronik berterusan untuk beberapa minggu atau bulan dan biasanya dikaitkan dengan keadaan yang mendasari, seperti arthritis. Kemelut sakit kronik boleh menjadi ringan, sederhana atau teruk.

Rawatan sakit bergantung kepada punca dan kesihatan keseluruhan individu yang terjejas. Matlamat utama rawatan kesakitan adalah untuk kembali pesakit untuk fungsi optimum. Rawatan sakit boleh diklasifikasikan sebagai sama ada bukan perubatan atau perubatan.

Pilihan rawatan bukan perubatan untuk pelbagai bentuk kesakitan termasuk pemerhatian, rehat, regangan, senaman, pengurangan berat badan, haba atau ais aplikasi, dan pelbagai rawatan alternatif termasuk akupuntur, kiropraktik, urut, manipulasi, rangsangan elektrik, biofeedback, hipnosis, dan tatacara pembedahan .

Rawatan perubatan termasuk tiga bentuk asas ubat untuk merawat sakit (analgesik): ubat Non-opioid, dadah opioid, dan ubat-ubatan yang digunakan untuk melengkapkan analgesik lain (ubat yg membantu).

Bagaimana Adakah Muskuloskeletal Pain Didiagnosis?

Doktor akan menjalankan pemeriksaan fizikal menyeluruh dan sejarah perubatan. Di samping itu, doktor anda boleh melaksanakan kajian diagnostik untuk mengesahkan diagnosis.

Bagaimana Adakah Muskuloskeletal Pain dirawat?

Jenis terapi manual, atau mobilisasi, boleh digunakan untuk merawat mereka yang mempunyai masalah penjajaran tulang belakang. Untuk sakit otot yang teruk, teknik-teknik ini telah ditunjukkan untuk mempercepatkan pemulihan.

Pada pesakit dengan gangguan muskuloskeletal seperti fibromyalgia, ubat-ubatan untuk meningkatkan tahap badan serotonin dan norepinephrine (neurotransmitter yang memodulasi tidur, sakit, dan fungsi sistem imun) yang ditetapkan dalam dos yang rendah. Beberapa ubat yang digunakan untuk membantu tidur termasuk Noxicare ?? Sakit Asli Pelega dan Gaut.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar