Minggu, 08 November 2015

Pemulihan Home Untuk Ketua Kutu - Rawatan Berkesan Asli

Pemulihan Home Untuk Ketua Kutu - Rawatan Berkesan Asli

Kecil kelabu atau coklat serangga parasit yang mengerumuni rambut dikenali sebagai kutu. Serangga ini menghisap darah manusia dan berkembang maju di kulit manusia. Mereka biasanya ditemui di kawasan kulit kepala, di sekitar leher dan kawasan di belakang telinga. Ini kutu kepala boleh merebak dengan mudah melalui hubungan secara langsung dari seorang ke seorang yang lain. Ia boleh memberi kesan kepada sesiapa sahaja tanpa mengira jantina atau umur. Kebanyakannya kanak-kanak sekolah terjejas olehnya. Serangan kutu boleh menyebabkan gejala-gejala seperti gatal-gatal dan menggaru disebabkan oleh reaksi alahan kepada najis dan air liur kutu itu.

Home Pemulihan

Terdapat beberapa rawatan rumah untuk kutu yang mudah untuk diikuti dan mudah untuk digunakan. Sesetengah ubat-ubatan rumah yang popular adalah:

1. Salah satu rawatan rumah paling mudah untuk kutu adalah untuk memohon jus bawang pada kulit kepala dan biarkan selama tiga jam. Sekarang syampu rambut anda. Anda boleh cuba proses ini semula selepas beberapa hari.

2. Cuka juga merupakan salah satu rawatan rumah berkesan untuk kutu. Anda boleh cuba ubat ini sebelum tidur. Campurkan dua sudu teh cuka dalam enam sudu air dan kemudian memohon campuran ini ke kulit kepala. Membalut atau menutup kepala dengan kain yang bersih dan kemudian pergi ke tidur. Keesokan harinya syampu rambut anda. Cuba ubat ini dua kali dalam seminggu untuk mendapatkan hasil yang lebih baik.

3. Satu lagi remedi rumah yang berkesan adalah untuk meletakkan minyak zaitun, mayonis dan Vaselin kepalamu dan kemudian tutup kepala dengan topi mandi. Biarkan selama semalaman dan basuh keesokan harinya.

4. Teh minyak pokok dikenali sebagai pembunuh kutu semula jadi. Semua yang anda perlu lakukan adalah memohon minyak pokok teh pada rambut anda dan biarkan ia tinggal di sana untuk bermalam. Keesokan harinya mencuci rambut anda.

5. Ambil 10-12 badam dan rendam dalam air. Kemudian membuat pes daripada badam ini dan campuran jus lemon (3-4 sudu besar) di dalamnya. Sekarang memohon campuran ini pes badam dan jus lemon pada kulit kepala anda dan menunggu selama satu hingga dua jam. Kemudian basuh rambut anda dengan air sejuk.

6. Daun Neem adalah sangat berkesan dalam membunuh kutu. Apa yang anda perlu lakukan ialah mengambil beberapa daun neem dan membuat mereka menjadi pes. Memohon pes ini pada rambut anda dan tunggu sehingga ia kering. Setelah kering, basuh rambut anda. Cuba kaedah ini sekurang-kurangnya dua kali dalam seminggu.

7. daun Basil sama-sama memberi manfaat dalam menghapuskan kutu. Hanya membuat pes daripada puluh hingga tiga puluh daun selasih dan kemudian memohon pada rambut anda. Tunggu setengah jam sehingga ia kering. Sekarang mencucinya. Anda boleh cuba ini dua kali dalam seminggu.

8. sikat nit adalah sikat amat berkesan yang membantu dalam membuang kutu kepala dari rambut. Dalam usaha untuk menghapuskan semua kutu kepala dari rambut anda, setiap hari sikat rambut basah anda dengan nit sikat.

9. Potong rambut anda pendek cukup untuk membuat ia mustahil bagi kutu yang hendak disembunyikan.

Ini adalah beberapa remedi rumah mudah, murah dan berkesan untuk kutu yang boleh cuba di rumah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar