Minggu, 08 November 2015

Top 4 Time-Terbukti Kaedah Berkesan untuk Merawat Berpeluh berlebihan atau Hiperhidrosis

Top 4 Time-Terbukti Kaedah Berkesan untuk Merawat Berpeluh berlebihan atau Hiperhidrosis

Peluh berlebihan adalah memalukan dan tidak terkawal. Apabila seseorang individu mengalami peluh berlebihan, badannya mula mengeluarkan peluh lebih daripada yang diperlukan untuk mengekalkan badan yang sejuk. Keadaan ini boleh memberi kesan kepada muka, tangan, ketiak dan kaki dan juga mempunyai kesan psikologi negatif.

Cara Elakkan Berpeluh berlebihan: Terdapat cara-cara tertentu yang boleh diguna pakai untuk menghentikan peluh berlebihan. Sesetengah daripada mereka adalah:

Pakaian yang ketat tidak boleh dipakai. Ia juga disyorkan bahawa seseorang yang mengalami hiperhidrosis mesti memakai kutang dengan lengan bawah pakaian sejak ia membantu untuk mengurangkan kesan peluh dari badan.

Memohon antiperspirants dan deodoran berkesan selepas mandi setiap hari.

Pesakit hiperhidrosis perlu menukar pakaian mereka dua kali sehari untuk kekal segar dan bebas bau.

Kasut dengan aliran udara yang baik perlu dipakai jika kaki mengeluarkan peluh yang berlebihan.

Bagaimana untuk Penyembuhan Hiperhidrosis: Seseorang yang mengalami hiperhidrosis mahu menghilangkan penyakit mengganggu dan diadukkan ini sepenuhnya. Untuk menghentikan peluh berlebihan, langkah-langkah berikut perlu diambil:

1) Ubat-ubatan Antikolinergik: ubat antikolinergik seperti glycopyrrolate, benztropine, oxybutynin dan propantheline bromida adalah berkesan untuk mengubati peluh berlebihan. Walau bagaimanapun, ubat-ubatan ini juga mempunyai beberapa kesan sampingan seperti sakit perut, mata kering, penglihatan kabur, mulut kering dan lain-lain

2) Retrodermal sedutan pengkuretan (RSC): RSC adalah rawatan yang paling berkesan untuk menghentikan peluh berlebihan dari ketiak. Peralatan khas yang digunakan untuk pembedahan ini dan pesakit diberi bius setempat. Selepas pembedahan, pesakit dibenarkan untuk memandu dan melakukan hampir setiap aktiviti selain dari sukan untuk tempoh satu minggu.

3) Botulinum neurotoksin: Botulinum neurotoksin adalah racun yang dihasilkan oleh bakteria. Suntikan racun ini diberi di tapak tangan dan tapak kaki untuk menghentikan peluh berlebihan selama kira-kira 6 hingga 8 bulan.

4) iontophoresis: Dalam prosedur ini, tangan atau kaki diletakkan di dalam air dan kemudian arus elektrik dialirkan di dalam air selama 10 hingga 20 minit setiap sesi. Ini merupakan satu lagi cara untuk menghentikan peluh berlebihan dari tangan dan kaki seseorang.

Tips ini telah membantu untuk orang yang mengalami hiperhidrosis dan juga telah menunjukkan hasil yang terbukti dalam banyak kes. Walau bagaimanapun, bergantung kepada tahap hiperhidrosis bahawa anda menderita, keberkesanannya mungkin terhad. Itu sebab mengapa ia adalah penting untuk memahami keadaan anda sebelum mencuba apa-apa jenis rawatan.

Cara terbaik untuk mengetahui lebih lanjut tentang diri anda adalah dengan meneliti sepenuhnya topik hiperhidrosis atau jika anda tidak pasti, kemudian bercakap dengan doktor anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar