Minggu, 08 November 2015

Kelebihan Cahaya matahari dan Being Luar

Kelebihan Cahaya matahari dan Being Luar

Seperti cuaca semakin sejuk, kita cenderung untuk tinggal di dalam lebih kerap. Setiap tahun, selepas sejuk pertama di set, kita berundur ke dalam rumah kita dan menutup pintu kepada kehidupan luar sehingga pulangan Spring. Ia seolah-olah semula jadi untuk tinggal di dalam semasa cuaca sejuk, bagaimanapun, ia adalah penting bahawa kita masih menikmati cahaya matahari luar untuk manfaat kesihatan, setiap hari.

Matahari telah mendapat reputasi yang buruk selama ini. Ia telah disembah oleh nenek moyang kami dan dinobatkan sebagai pemberi hidup dari dahulu kala, tetapi kita seolah-olah mengelakkan matahari di semua kos. Kita semua tahu bahawa pendedahan cahaya matahari yang terlalu banyak boleh tidak baik untuk kita, dan menyebabkan kanser kulit. Walau bagaimanapun, kita tidak sepatutnya untuk mengelakkan semua-bersama-sama! Kami masih memerlukan dos harian cahaya matahari untuk menjaga kita sihat dan bahagia. Ini boleh digunakan untuk kanak-kanak dan orang dewasa. Kita semua memerlukan matahari sedikit, setiap hari.

Terdapat gangguan sebenar yang berlaku dari cahaya matahari terlalu sedikit, yang dikenali sebagai gangguan afektif bermusim (SAD) Penyakit ini membuatkan orang tertekan (atau SAD), dan dikaitkan dengan kekurangan vitamin D. Gelombang UVB yang kita dapat daripada matahari mewujudkan tindak balas di dalam badan anda yang melepaskan vitamin D. Tanpa vitamin D, kita boleh membangunkan tulang dan gigi rapuh. Fungsi utama vitamin D adalah untuk mewujudkan tahap darah biasa kalsium dan fosforus.

Kadar yang tinggi SAD berada di kawasan sejuk di dunia, dengan Alaska yang tertinggi di Amerika Syarikat, pada kadar 8.9%. Di wilayah-wilayah lain yang lebih sejuk, Finland dilaporkan mempunyai tahap 9.5% daripada hasil SAD. Ini adalah gangguan sebenar dan boleh dielakkan dengan mudah! Hanya mendapatkan di luar untuk menikmati matahari, dan mengambil anak-anak kita di luar rumah untuk bermain, boleh memberi manfaat kepada kita sepanjang tahun.

Ia adalah penting untuk kita mendapatkan cahaya matahari dan menikmati ia selama kira-kira 10-15 minit setiap hari. Bagi kanak-kanak, pendedahan cahaya matahari dan diet yang sihat boleh mencegah penyakit riket dan penyakit lain yang berkaitan dengan kehilangan kalsium. Mereka memerlukannya untuk perkembangan yang normal. Sejak matahari tumbuh sayur-sayuran, ia hanya masuk akal bahawa ia membantu kita berkembang juga. Kami tidak bermaksud untuk tinggal di dalam semua hari.

Musim ini, pastikan untuk membuat diri anda mendapatkan di luar rumah. Juga, pastikan untuk membiarkan anak-anak anda bermain di luar juga. Walaupun ia sejuk, hanya berkas mereka dan biarkan mereka keluar rumah dalam tempoh yang paling panas hari ini, sekurang-kurangnya 10 minit. Sebagai orang dewasa, berjalan kaki yang singkat 10-20 minit, duduk di anjung atau di kerusi luar akan membantu kita mengelakkan kemurungan bermusim dan vitamin D gangguan yang berkaitan. Ia adalah penting untuk menikmati aktiviti luar setiap hari untuk kesihatan dan kesejahteraan kami.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar